Tippek DJI drónok akkumulátorának optimális használatához

A drónok működéséhez szükséges energiát akkumulátor szolgáltatja. Alapvetően a drón energiaigénye és az akkumulátor kapacitása határozza meg, hogy egy teljes feltöltéssel, mennyit időt képes a gép a levegőben tölteni.

Kövessük a gyártói ajánlásokat

A dróngyártók, köztük a piacvezető DJI is, minden esetben fontos dokumentációkat bocsát rendelkezésre a termékek akkumulátorának használatával, töltésével, karbantartásával, tárolásával kapcsolatban. Ezek tanulmányozása alapvető fontosságú, hiszen típusonként változó funkciókkal láthatták el azokat.

Pár DJI drón akkumulátorának kezelési útmutatója:

     TB30 akkumulátorok (Matrice 30 széria) 
     TB60 akkumulátorok (Matrice 300 RTK)
     TB55 akkumulátorok (M200 V2 és M200 V1 széria)
     TB50 akkumulátorok (M200 V1 széria)
     Phantom 4 akkumulátorok (Phantom 4 RTK, Phantom 4 Pro, P4 Multispectral)
     Mavic 2 akkumulátorok (Mavic 2 Enterprise)
     AGRAS T10/T30 akkumulátorok
     AGRAS T20 akkumulátorok
     AGRAS T16 akkumulátorok

Lássunk azonban pár alapvető ajánlást, melyek joggal alkalmazandóak az összes akkumulátor esetében.

Indulás előtti ellenőrzés

Ha egy elektromos autó akkumulátora lemerül, legfeljebb nem megy tovább. Kellemetlen dolog, de nem végzetes. Ha egy drón energiaellátása szűnik meg, az azonnal lezuhan. Amellett, hogy összetörik, egy nagyobb drón súlyos károkat, sérüléseket is okozhat. Elsődleges fontosságú tehát a drón és a tápegység ellenőrzése, még a repülés előtt.

Mindenek előtt ellenőrizni kell, hogy az akkumulátor(ok) és a drón alapszoftverei (firmware) kompatibilisek-e egymással. Érdemes megnézni azt is, hogy a legújabb verzióval vannak-e feltöltve. (Ha nem, feltétlenül frissíteni kell azokat). A 2 akkumulátorral ellátott drónoknál a két akkumulátor firmwarejének is egyeznie kell.

Az akkumulátorok töltöttségének ellenőrzése

Természetesen a teljesen feltöltött akkumulátorokból hozható ki a legjobb eredmény. Indulás előtt tehát fontos ellenőrizni az egységek töltöttségét. Mint minden más akkumulátor, a drónokhoz használt energiahordozó is abban a pillanatban elkezd veszíteni töltöttségéből, amikor levesszük a töltőről. Érdemes tehát a töltést a drón használata előtt nem sokkal elvégezni.

A drónokban használatos lítiumion akkumulátorok túltöltése veszélyes és az ezzel járó melegedés káros folyamatokat indíthat el, ezért olyan védelemmel vannak ellátva, ami a teljes töltöttség esetén leállítja a töltést. Ennek ellenére érdemes figyelni az akkumulátor töltöttségét és a teljes feltöltődés után lekapcsolni a töltésről az optimális élettartam eléréséhez.

Működési és töltési hőmérséklet

A legtöbb DJI Enterprise drón működését -20 és +50 °C között garantálják. Értelemszerűen az akkumulátornak is működésképesnek kell lennie ezek között a határok között. Ettől eltérhet azonban az ajánlott töltési hőmérséklet, ami jellemzően 5 – 40 °C közötti. A modern, intelligens akkumulátorokkal szerelt DJI Enterprise drónoknál, ha feltöltött akkumulátor hőmérséklete alacsony, a drón elindításakor automatikusan elindul egy folyamat, aminek során az akkumulátor 16 °C – 20 °C fokra melegíti fel önmagát. Ehhez természetesen saját, tárolt energiáját használja fel, ezzel minimálisan csökkentve a drón potenciális repülési idejét. Összegezve tehát az akkumulátorok töltése extrém hőmérséklet mellett tehát nem ideális, érdemes ezeket a helyzeteket lehetőség szerint kerülni.

Saját töltő = biztonságos töltés

Általában elmondható, hogy az akkumulátorok a saját töltőket „szeretik”. A saját töltővel a legbiztonságosabb a töltés és ez biztosítja a leghosszabb élettartamot az akkumulátor számára. Egy jól kezelt akkumulátor több száz töltési ciklusig is működik ( a mennyiség típusfüggő is). A saját töltők biztonsági funkciókat is lehetővé tesznek (hőmérséklet, túltöltés elleni védelem), ezek harmadik féltől származó töltők esetében nem működhetnek megfelelően, ezért kerüljük el ezek használatát!

Energiatakarékos használat

Egy drón – típusától függően – egy teljesen feltöltött akkumulátorral 20-30-50 perc repülésre is képes. Ez az időtartam azonban csak tiszta időben érvényes. Erős szélben, esőben, vagy havazásban drasztikusan megnő a drón fogyasztása amivel mindenképpen számolni kell.

Ahogy az autóvezetéskor, úgy a drónok irányításakor is plusz üzemanyagot (elektromos energiát) fogyaszt a “sportos” vezetés. Az akkumulátor kímélése érdekében érdemes inkább “konzervatív” irányítást alkalmazni.

Az akkumulátorok kezelése két repülés között

A lítiumion akkumulátorok nemcsak a „túltöltésre”, hanem a teljes lemerítésre („kisütés”) is kényesek. Érdemes erre figyelni, mert a nem megfelelő használat jelentősen rövidítheti az akkumulátorok életét.

Az akkumulátorok tárolása 60%-os töltöttség mellett az ideális. Ha töltöttség 40% alá kerül, a további tárolásra érdemes őket újra 60%-ra feltölteni. Az akkumulátorokat legjobb szobahőmérsékleten jól szellőző, száraz helyiségben tárolni. Amennyiben tudjuk, hogy hosszabb távon nem fogjuk drónunkat használni, érdemes – a legújabb drónok esetében már elérhető – „storage” módot választani leghosszabb akkumulátor élettartam elérése érdekében.

Összegzés

A drónok optimális kihasználásához érdemes alaposan odafigyelni az akkumulátorra. A megfelelően feltöltött, gondosan kezelt akkumulátor hosszú ideig képes kiszolgálni a drónunkat. A fokozott, a drónt különösen megterhelő igénybevétel esetén mindenképpen érdemes – szintén előre feltöltött – csereakkumulátorokat illetve modellenként változóan elérhető töltőállomást is beszerezni.

Megosztás:

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn
Megosztás itt: email
Email
Megosztás itt: twitter
Twitter