Vállalati területen a drónok alkalmazását indokolhatja, ha emberi erőforrás számára monoton, éppen ezért hibalehetőséggel végezhető feladatot szeretnénk megoldani, ha szennyezett vagy veszélyes területen dolgozunk, illetve, ha a drón alkalmazásával a munka gazdaságosabban, gyorsabban elvégezhető.
Az E.ON több mint két éve használ drónokat az elektromos vezetékhálózat ellenőrzésére. A szolgáltató az üzemeltetésében álló nagyfeszültségű hálózatait évente, közép és kisfeszültségű hálózatait háromévente köteles bejárni és átvizsgálni, ellenőrizni.
A drónok alkalmazása előtt az E.ON szakemberei földi hálózatbejárást végeztek, csak nagyfeszültségű hálózatoknál jellemző, hogy időszakosan helikopteres ellenőrzés történik. Utóbbi előnye, hogy felülnézetből, a földről esetleg nem észlelhető hibák, szakadások, elhasznált hálózati elemek is beazonosíthatók. Innen szinte adja magát, hogy ezeket a biztonsági hálózatbejárásokat egyszerűbben, gyorsabban, költséghatékonyabban lehet drónnal elvégezni.
A jelen drónjai és a jövő lehetőségei
Az E.ON jelenleg DJI Matrice 200-as gépeket alkalmaz egy hőkamerával és egy 30-szoros optikai zoomos kamerával. Az eszközöket, a „földre hozott” képeket az erre felkészített munkatársak kezelik és elemzik, és a döntéseket is ők hozzák. Az E.ON az eddigi tapasztalatok alapján tovább kívánja fejleszteni a rendszert, hogy minél inkább automatizálni tudja a hálózatellenőrzési feladatot.
Már folyamatban van az az új projekt, amelyben a hálózatbejárást az úgynevezett gépi látással támogatják majd. A kisfeszültségű hálózatok esetében speciális felszereltségű autók, ún. „lidar” eszközökkel (digitális lézerszkennerekkel) mérik és ellenőrzik a vezetékeket.
A rendszert folyamatosan fejlesztik, „tanítják”, hogy képes legyen automatikusan azonosítani a hálózati hibákat, szakadásokat. Ugyanezt a munkát a nagy- és középfeszültségű hálózatoknál nagy teljesítményű drónok lesznek képesek elvégzeni. A rendszer már munka közben mérlegeli és tudja, az új adatokból pedig folyamatosan újratanulja, hogy mely helyzeteket kell rögzítenie, esetleg továbbítania.
Fontos, hogy a felmérés képeit és videóit lehetőleg azonos távolságról és azonos szögből rögzítésék, így az állapotváltozások jobban követhetőek. Természetesen a beállítások is hatékonyabban programozhatók drónok (gépi eszköz) autonóm munkája során.
Jön az MI, nő az akku és a teherbírás
Májusban jelent meg a DJI Matrice családjának a legújabb tagja, a Matrice 300 RTK. Az eszköz új standardot jelent az ipari drónfelhasználásban, mert egyesíti az intelligens repülést, a digitalizációt és a mesterséges intelligenciát.
Az M300RTK az első olyan DJI fejlesztés, amely mesterséges intelligenciát használ. A drón 6 irányú akadályérzékelésre képes, akár 40 méteres távolságból. Maximális repülési ideje eléri az 55 percet, multitöltője 8 drón- és 4 távirányító-akkumulátort kezel, míg a gyorstöltés funkció lehetővé teszi a repülések folyamatos végrehajtását. A nagy kapacitású, intelligens, cserélhető TB60 akkumulátorok lehetővé teszik a kezelők számára, hogy kikapcsolás nélkül cseréljék az akkumulátorokat, időt spórolva a kritikus feladatok során.
A Matrice 300 RTK „AI Spot-check” funkciója támogatja ugyanazon objektum többszöri automatikus villámellenőrzését azonos beállításokkal, így képes az objektum tárolt és aktuális állapota közötti legkisebb különbség kimutatására és elemzésére is. Maximális hatótávolsága 15 km, és teljesen megújult adattovábbítási rendszere háromcsatornás, 1080 pixeles videójel továbbítására is alkalmas. Az eszköz – eddig egyedülállóan – három hasznos teher, egyenként 2,7 kg súlyú munkaeszköz hordozására képes.